Gestrande vakantiegangers klagen bergredding aan

Rogier op 08 mei 2019· 29 reacties

De Oostenrijkse bergredding rukt uit in weer en wind (Foto Facebook)
De Oostenrijkse bergredding rukt uit in weer en wind (Foto Facebook)

De Tiroolse bergredding weet dat slachtoffers na een redding op verschillende manieren kunnen reageren. Meestal is men maar wat blij gered te zijn, maar soms wordt er ook negatief gereageerd (vaak uit schaamte, angst of verdriet). Maar dat de bergredding wordt aangeklaagd na een geslaagde redding is ongekend!

Verdwaaald

Op 3 februari wordt om 18:32 de bergredding in Tannheim in Tirol gealarmeerd door twee Duitse sneeuwschoenwandelaars. De mannen hadden 's middags vanuit Schattwald een tocht gemaakt naar de 1688 meter hoogte Grasberg Schönkahler. In de afdaling verdwaalden ze tijdens flinke sneeuwval. De mannen belden (heel verstandig) de bergredding: “Ze zeiden dat ze volledig uitgeput waren, nat, koud en bovendien verdwaald” zegt Reinhold Bilgeri, hoofd van de lokale bergredding.

Bergredding rukt uit met 15 man

Met lawinegevaar 3, het feit dat het een uitgestrekt gebied is, het gebied vol zit met stroompjes (gevaarlijk onder de sneeuw) en dat een nacht midwinter in de bergen zeer gevaarlijk is, besloot de bergredding met drie groepen van vijf man het terrein in te gaan. Ondanks dat de coördinaten bekend waren van de sneeuwschoenwandelaars gingen deze tegen de expliciete eis van de bergredding in om op dezelfde plek te blijven. Toch vond de bergredding de sneeuwschoenwandelaars rond negen uur 's avonds. Warme dranken, kleding en een veilige terugtocht naar Schattwald zorgde voor een goede afloop. Eind goed, al goed zou je denken. Sterker nog, je zou verwachten dat de mannen de bergredders persoonlijk zouden bedanken. Maar niets van dat alles.

De rekening

Zoals gebruikelijk kregen de twee slachtoffers na hun redding de rekening thuis gestuurd. De redding kostte 2261 euro. De bergredding kreeg vervolgens een brief terug van de advocaat van een van de sneeuwschoenwandelaars. De reden: ze vonden het bedrag veel te hoog. Volgens de mannen waren twee bergredders uitgerust met een lamp meer dan genoeg geweest.

“Iemand die zich in een alpiene noodsituatie bevindt, kan en mag nooit beslissen hoe de reddingsorganisatie haar missie uitvoert” benadrukt de regionale manager van de bergreddingsdienst Hermann Spiegl in de Kronen Zeitung. “Ik heb geen enkel probleem met onzorgvuldige mensen die hun fout inzien en om erger te voorkomen de bergredding bellen. Maar om eerst te vragen om gered te worden en daarna de kosten af te wijzen, daar heb ik geen enkel begrip voor.”

Steun vanuit de politiek

Anton Mattle, vice-voorzitter van de lokale politieke partij ÖVP en plaatsvervangend hoofd van de Tiroolse bergredding is ook duidelijk in een artikel in Diepresse.com): “De grootte van het reddingsteam was aangepast aan de moeilijke weers- en situatieomstandigheden. Dat de twee Duitsers zich in een noodsituatie bevonden en dit zelf als zodanig beschreven hebben, blijkt uit de gegevens van de noodoproep die de Tiroolse meldkamer ontving.”

De kans dat de geredde sneeuwschoenwandelaars in het gelijk worden gesteld is trouwens bijzonder klein. Bij andere rechtzaken over de kosten van een reddingsoperatie zijn de bergredders altijd in het gelijk gesteld. Ter informatie: voor de bergredders worden alleen kosten vergoed voor de uren die ze gedraaid hebben. De mannen krijgen geen vast salaris. Het grooste deel van de rekening gaat naar opleidingen en materiaalkosten.

Bronnen: Die Presse, Krone.at,

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Ik stel voor om ze gelijk maar bij de eerst volgende keer dat ze weer zulk weer afgeven ze vanuit een heli in de sneeuw te dumpen en ze zelf de weg maar weer terug laten vinden. Op deze manier verdien je het gewoon om een nacht op de berg de krimperen met alle mogelijke gevolgen van dien.

Born to Ride

Lekker bezig die mannen… Ach voor straf krijgen ze uiteindelijk nog een veel hogere rekening met advocaat- en proceskosten. :D

I can stick uphill ice, on my saucer...

‘Zoals gebruikelijk kregen de twee bergredders na hun redding de rekening thuis gestuurd.’

Klopt niet helemaal volgens mij 😉

When life gets too complicated.... SKI

Minder dan EUR 150 per ingeschakelde reddingswerker plus additionele kosten (warme drank, kleding en materiaalkosten) voor 2,5 uur werk in moeilijke omstandigheden. Een advocaat komt gemiddeld voor dat geld zijn bed niet eens uit. ;-)

HarleySnowball

Uit het artikel begrijp ik dat een van de geredde mannen een of andere proletenadvocaat is en slechts een briefje heeft gestuurd met "de rekening is te hoog".
Maar met "aanklagen" heeft dat echt nog niets te maken. Maar ja, dan wordt de kop boven het (originele) artikel wel meteen stukken minder spannend…

Los daarvan, lijkt me vrij knorrig van deze geredde figuren. Zijn ze zonder reisverzekering op pad geweest of zo? Anders krijg je dit soort discussies niet. En zonder verzekering maar wel met een beetje realiteitszin ook niet

*bericht bewerkt door Hessel op 08 mei 2019 16:44

Prima toch, laat maar voorkomen, kosten zullen neem ik aan fatsoenlijk te specificeren zijn.

‘Zoals gebruikelijk kregen de twee bergredders na hun redding de rekening thuis gestuurd.’

Klopt niet helemaal volgens mij 😉

Alex op 8 mei 2019 15:55

‘Zoals gebruikelijk kregen de twee bergredders na hun redding de rekening thuis gestuurd.’

Klopt niet helemaal volgens mij 😉

Alex op 8 mei 2019 15:55

Oeps aangepast ;-)

@Hessel De bronnen lijken ietsjes verzacht. Eerst leek het er wel echt op dat men wilde aanklagen. Zelfs met het briefje de rekening is te hoog vind ik persoonlijk 1000 maal te ver gaan.
Ik vind de rekening eerder gezegd eerder opvallend laag.

Click. Click. Peace

Zou dit niet vergoed worden door een reisverzekering?

En hoe zit dat bijvoorbeeld in Nederland als je door de reddingsbrigade uit zee word gevist? Krijg je daar dan ook een rekening van gepresenteerd?

Übung macht den meister!!!

De verhalen dat alleen Nederlanders zich als ondankbare horken kunnen gedragen kloppen dus niet.

Peter Pos

Ik zou iedereen die in de bergen vertoeft aanraden om op een manier verzekerd te zijn in het geval dat de bergredding moet uitrukken. Mocht er ooit een helikopter nodig zijn zullen kosten vele malen hoger liggen dan de 2261 euro.

Je kan al voor 28 euro per jaar de hele familie wereldwijd verzekeren voor eventueel benodigde bergreddingen: https://en.bergrettung.tirol/php/furtherer_form.php…

Even advocaat van de duivel spelen

De heren claimen/zeggen

De reden: ze vonden het bedrag veel te hoog. Volgens de mannen waren twee bergredders uitgerust met een lamp meer dan genoeg geweest.

Dit klopt helemaal, ze hebben toch nooit gevraagd om 15 man, ze hebben niet gespecificeerd voor welke tijd ze gevonden wilde worden.
Ze hebben niet gezegd dat ze niet bereid waren de nacht door te brengen op de berg.
Ze waren nat en uitgeput en verdwaald, een advies even rusten voor verder te gaan, elkaar warm knuffelen en een appje met locatie en routebeschrijving, zou voldoende moeten zijn. Dus zelfs 2 man met een lampje waren eigenlijk overbodig. Maar goed die betalen ze wel uit coulance.

Voor mijn part zetten ze deze jongens/mannen met naam en foto op het www en kunnen de internet trollen compleet losgaan.

*bericht bewerkt door Birdheart op 08 mei 2019 17:52

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Rogier begrijp me niet verkeerd, ik vind de klacht van deze twee heren ook absurd.

Met het eerste deel van mijn post doelde ik op het feit dat het originele artikel (op de site van Krone) spreekt over “dreigen met een aanklacht” tegen de bergredding, maar dat is juridisch gezien totale onzin. Als ontvanger van de factuur ben je niet de partij die een aanklacht indient…
Het lijkt me dus sterk dat deze heren daadwerkelijk hebben gedreigd een aanklacht in te dienen tegen de bergredding. Als ze niet betalen is het de bergredding die de incasso moet gaan starten. En erg jammer als dat nodig blijkt, hopelijk hebben ze dan een eigen advocaat die dit kostenloos/belangenloos voor ze regelt.

Even advocaat van de duivel spelen

De heren claimen/zeggen

De reden: ze vonden het bedrag veel te hoog. Volgens de mannen waren twee bergredders uitgerust met een lamp meer dan genoeg geweest.

Dit klopt helemaal, ze hebben toch nooit gevraagd om 15 man, ze hebben niet gespecificeerd voor welke tijd ze gevonden wilde worden.
Ze hebben niet gezegd dat ze niet bereid waren de nacht door te brengen op de berg.
Ze waren nat en uitgeput en verdwaald, een advies even rusten voor verder te gaan, elkaar warm knuffelen en een appje met locatie en routebeschrijving, zou voldoende moeten zijn. Dus zelfs 2 man met een lampje waren eigenlijk overbodig. Maar goed die betalen ze wel uit coulance.

Birdheart op 8 mei 2019 17:51

LOL ;-)

Click. Click. Peace

Zou dit niet vergoed worden door een reisverzekering?

En hoe zit dat bijvoorbeeld in Nederland als je door de reddingsbrigade uit zee word gevist? Krijg je daar dan ook een rekening van gepresenteerd?

RFKANGOO op 8 mei 2019 17:44

Zowel de Strandwacht als de KNRM doen alles kosteloos. Ze draaien volledig op donateurs en zullen nooit een rekening sturen voor een redding. Het enige wat ze doen is iedereen die ze redden een formulier geven waar ze zich in kunnen schrijven als donateur. Daarom hebben reddingsboten vaak ook bijzondere namen, ze zijn vaak vernoemd naar de donateur (al dan niet anoniem) zo heet de reddingsboot van Neeltje Jans buiten bijvoorbeeld Koopmansdank. Een bedankje naar de koopman die de boot sponsorde.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 08 mei 2019 20:55

Born to Ride

Ik zou iedereen die in de bergen vertoeft aanraden om op een manier verzekerd te zijn in het geval dat de bergredding moet uitrukken. Mocht er ooit een helikopter nodig zijn zullen kosten vele malen hoger liggen dan de 2261 euro.

Je kan al voor 28 euro per jaar de hele familie wereldwijd verzekeren voor eventueel benodigde bergreddingen: https://en.bergrettung.tirol/php/furtherer_form.php…

Jurian op 8 mei 2019 17:49

Kun je nagaan hoe klein de kans wel niet is dat je zo’n verzekering nodig hebt. Gelukkig is iedereen vrij om zelf de keus te maken. Persoonlijk hou ik wel van betalen bij schade; lekker overzichtelijk en geen gesteggel over wat wel en niet vergoed wordt.

Duitser zijn heel vaak slecht verzekerd, zal er wel mee te maken hebben, heb zoiets wel vaker mee gemaakt.

Hmm, oordelen of het nodig is een verzekering af te sluiten kun je niet echt zonder de persoonlijke situatie van iemand te kennen. Hangt er maar net vanaf, welke financiële risico’s iemand zelf kan (en ook wil) dragen.

Vind eigenlijk dit bedrag erg laag, als er 15 man een paar uur voor in moeilijke omstandigheden en terrein voor aan de slag geweest zijn

Edwin van Riel

Duitser zijn heel vaak slecht verzekerd, zal er wel mee te maken hebben, heb zoiets wel vaker mee gemaakt.

armada op 8 mei 2019 23:58

Waar haal je die informatie vandaan? In Duitsland ben je als je in de DAV of in de DSV zit automatisch voor bergreddingen verzekerd. Moet een bergredding uit medische noodzaak uitgevoerd worden, zit dat zelfs in de normale basis ziektekostenverzekering. Dus zo slecht is het niet geregeld. En zo’n lidmaatschap bij de DAV en/of DSV is nu ook weer niet zo duur. Bij de DSV ben je meteen ook nog tegen skidiefstal e.d. verzekerd.

Los daarvan zijn deze mannen enorm triest bezig. Laat ze maar mooi voor alle kosten opkomen, plus advocaat en gerechtskosten en eventueel nog een fixe boete of een verbod om in de bergen te vertoefen. Dat laatste is natuurlijk niet realistisch, maar dit soort gasten kan ik missen als kiespijn…

Ik zou iedereen die in de bergen vertoeft aanraden om op een manier verzekerd te zijn in het geval dat de bergredding moet uitrukken. Mocht er ooit een helikopter nodig zijn zullen kosten vele malen hoger liggen dan de 2261 euro.

Je kan al voor 28 euro per jaar de hele familie wereldwijd verzekeren voor eventueel benodigde bergreddingen: https://en.bergrettung.tirol/php/furtherer_form.php…

Jurian op 8 mei 2019 17:49

Mijn helikoptervluchtje kostte me dit jaar bijna 4.500 euro. Dan ben je wel blij dat je goed verzekerd bent !

Peter Pos

Ik zou iedereen die in de bergen vertoeft aanraden om op een manier verzekerd te zijn in het geval dat de bergredding moet uitrukken. Mocht er ooit een helikopter nodig zijn zullen kosten vele malen hoger liggen dan de 2261 euro.

Je kan al voor 28 euro per jaar de hele familie wereldwijd verzekeren voor eventueel benodigde bergreddingen: https://en.bergrettung.tirol/php/furtherer_form.php…

Jurian op 8 mei 2019 17:49

Kun je nagaan hoe klein de kans wel niet is dat je zo’n verzekering nodig hebt. Gelukkig is iedereen vrij om zelf de keus te maken. Persoonlijk hou ik wel van betalen bij schade; lekker overzichtelijk en geen gesteggel over wat wel en niet vergoed wordt.

Martin7182 op 8 mei 2019 21:30

Ik hoefde niet te steggelen. De verzekering betaalde gewoon alles. Ook de kosten van het ziekenhuis. Die nota heb ik zelfs nooit gezien.

Peter Pos

Dat is heel mooi natuurlijk. Maar het loopt niet altijd even soepel. Ook als ik ergens voor verzekerd ben wil ik graag een gespecificeerde rekening; in het verleden heb ik wel eens vage bedragen vergoed gekregen en ik vind het dan mijn plicht om daarover opheldering te krijgen. Misschien maak ik het mezelf te moeilijk, maar toch.
Ik snap dat mensen achteraf zeggen dat ze blij zijn met hun verzekering. Maar dat rechtvaardigt een verzekering niet gelijk voor iedereen. Ik vergelijk het wel eens met een loterij; de winnaars zijn achteraf natuurlijk ook blij dat ze meegedaan hebben. Vraag een winnaar hoe groot de kans op winst is en hij/zij zal zeggen: 100% ;)

Ontopic, die 2261 euro is natuurlijk een schijntje als daarmee twee levens gered zijn. Wat denken die wandelaars wel niet, dat ze in een pretpark verdwaald zijn soms?

*bericht bewerkt door Martin7182 op 11 mei 2019 00:35

Alles is te verklaren @Martin7182. Blijkens een nieuwsberichtje afgelopen week zijn wij (nl) het best verzekerde volkje ter wereld. Anderzijds scoren wij bijzonder laag op het gebied van individueel liquide (!) vermogen afgezet tegen vergelijkbare landen. Maw, die 2261 is voor Nederlanders vaak extreem veel geld… waarom die Duitsers zo moeilijk doen is mij een raadsel overigens 😜

I can stick uphill ice, on my saucer...

.

*bericht bewerkt door Hansk op 11 mei 2019 09:31

@Martin, ik kan je verhaal niet helemaal volgen. De dag na mijn skiongeluk(je) heb ik een melding gemaakt bij mijn verzekering en daarna was alles geregeld. Waarom wil je dan nog zelf de specificaties zien van de nota’s? Daar sta je verder toch buiten? Of heb jij alles eerst zelf moeten betalen en moest je daarna het verzekerde bedrag terug zien te krijgen?

Peter Pos

@peterpos soms kan het handig zijn om het op te vragen.
Bij mij al meegemaakt dat ik bij een arts 1 keer geweest was voor intake gesprek, en een eenmalige behandeling.
Ergens vertrouwde ik hem niet, vooral door een opmerking van hem, dus maar opgevraagd wat hij aan mijn zorg verzekering gedeclareerd had.
Schetst mijn stomme verbazing, een MRI scan, een ECG, een bloedonderzoek en nog onderzoek waren opgegeven als door mij ondergaan, en de daadwerkelijk behandeling.
Dit ontdekken heeft me later met de verzekering van de betalende partij, een hoop ellende gescheeld. En mij véél geld.
En direct eigen risico dat ik door deze streek had moeten betalen terug gekregen.

Niet veel later is mijn broertje bij een zorgverzekering gaan werken, op de afdeling waar ze ook fraude opsporen. En het bleek schering en inslag te zijn, hoeveel er "per ongeluk" verkeerd was opgegeven.

*bericht bewerkt door Birdheart op 11 mei 2019 13:32

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Precies wat Birdheart zegt @peterpos. Ik houd verzekeringspremies graag voor iedereen betaalbaar :)

Oke, dat er zoveel fraude was, dat wist ik niet. Wel vervelend trouwens. Ik ben gewoon in een normaal ziekenhuis behandeld, niet in een privékliniek of zo. Hopelijk hebben ze het netjes afgehandeld met de verzekering.

Peter Pos

En hoe zit dat bijvoorbeeld in Nederland als je door de reddingsbrigade uit zee word gevist? Krijg je daar dan ook een rekening van gepresenteerd?

RFKANGOO op 8 mei 2019 17:44

Nee, die betaal ik voor een (klein) deel, samen met een paar 1000 anderen :-)

Rob

Even advocaat van de duivel spelen

Ook even advocaat van de duivel spelen:
1: Je belt een alarmnummer om ‘geholpen’ te worden
2: Je bent als beller niet in de positie om te bepalen waarmee (materieel, mensen) er uitgerukt dient te worden en je hebt daar ook niets over te vertellen.

Even ter vergelijk:
Als jij de brandweer belt met de melding dat je huis in de brand staat, dan doe je dat met de bedoeling om de brandweer te vragen of ze even willen komen om dat brandje te blussen. Jij bent dan ook niet in de positie om te bepalen of de brandweer dan met een personenauto met een paar emmers water komt of dat ze twee autospuiten, een autoladder en/of nog meer komen.

Is allemaal geprotocolleerd en in draaiboeken en daar heb je als beller niets over te zeggen

Rob
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie