Voor de rubriek ‘Mijn fiets & ik’ kunnen Pedala & Fiets volgers persoonlijke fietsverhalen insturen. Deze week het verhaal van wegkapitein Almara.

Almara fietst al drie jaar met veel plezier bij ‘Cycling Espresso Sneek’ en heeft inmiddels een bijzondere rol gekregen. Als wegkapitein is zij namelijk verantwoordelijk voor het bedenken van fietsroutes én het begeleiden van de groep. Iets wat in het begin nog best spannend was…

Almara: ”Iets minder dan drie jaar kwam ik voor het eerst in contact met Cycling Espresso Sneek. Een gezellige en laagdrempelige fietsclub, waarbij er altijd eerst een bak koffie gedronken wordt bij één van de mooiste tentjes in Sneek om vervolgens ongeveer twee uurtjes te trappen. Dit gebeurt op verschillende niveaus en aangezien ik nog niet heel lang aan het fietsen was, ben ik begonnen in de tweede groep.”

”De wegkapitein had voor mijn eerste rit een mooie route uitgestippeld van ongeveer 50 kilometer, waarbij we op voor mij nog onbekende paden in het mooie Friesland reden. Tijdens het fietsen kreeg ik ook een aantal tips, eentje daarvan was dat ik beter op het kleine mes in de wind kon trappen dan op het grote mes.” En zo kreeg Almara de smaak te pakken.

Als wegkapitein fiets je voornamelijk op kop en aangezien er bijna geen vrouwen bij mij in de groep reden, vond ik dat best spannend

Eén grote familie
”Zodra ik kon, fietste ik mee. Ik leerde ook steeds meer mensen bij de club kennen en af en toe leek het wel één grote familie op de zondagochtend! Wat fijn om al deze fietsers te leren kennen waarmee je dezelfde passie kunt delen.

Na een aantal maanden ging ik op zoek naar wat meer uitdaging en dus besloot ik op een zondagochtend om eens mee te gaan fietsen in de eerste ‘snellere’ groep. Hier ligt het gemiddelde net wat hoger, er worden meer kilometers gefietst en er zitten meer ervaren wielrenners in de groep. Toen we na de geslaagde rit nog een bak koffie met elkaar dronken, werd er gezegd dat ik nu eigenlijk niet meer terug kon naar de andere groep… En zo gezegd, zo gedaan!”

Doortrappen in de stevige Friese wind
Zo kreeg Almara haar vaste groep op de zondagochtend en al snel was het tijd voor nóg een extra uitdaging. Almara: ”Af en toe moest ik invallen als wegkapitein. Dit houdt in dat ik de route moet uitzetten, de groep begeleiden en natuurlijk een onvergetelijke rit bezorgen onder het motto ‘’ samen uit, samen thuis’’. Als wegkapitein fiets je voornamelijk op kop en aangezien er op dat moment bijna geen vrouwen bij mij in de groep reden, was dat in het begin wel iets wat ik spannend vond.”

Ik hou wel van lekker doortrappen en word soms ‘one of the guys’ genoemd

”Gelukkig ging dit goed en had iedereen ook snel door dat ik niet bang was voor de stevige Friese wind, ik hield wel van lekker doortrappen. Tijdens sommige ritten dan ook echt ‘one of the guys’, zo werd ik dan ook genoemd. Gelukkig hoef ik niet de hele rit aan kop te rijden. Er fietsen vaak sterke ervaren mannen mee, zodat ik af en toe ook even in het wiel kan hangen 😉 ”

En wat hoort er verder dan allemaal bij het ‘wegkapitein’ zijn? ”Op zaterdagavond hebben we meestal als wegkapiteins contact met elkaar over de route. We bekijken het weerbericht en stippelen onze route uit door onze prachtige provincie. Het leuke aan het bedenken van een route is de kunst om elke keer weer een nieuwe weg te rijden. Weggetjes die we nog niet eerder hebben gefietst, idyllische dorpjes waar we nog niet eerder zijn geweest en fietsen door de historische Friese steden. Tijdens één van de laatste ritten van dit seizoen gaf een ervaren wielrenner mij nog een compliment, dat ik een bijzondere route had uitgestippeld. We reden over een fietspad, die hij zelf na zoveel jaren nog nooit eerder had gefietst. Daar word ik als wegkapitein nou écht blij van!”

Het leuke aan het bedenken van een route is de kunst
om elke keer weer een nieuwe weg te rijden

”Op dit moment hebben we een winterstop, maar vanaf maart gaan we weer los. Dan fietsen we weer om de week met elkaar, drinken we de welverdiende koffie, kletsen we bij en vooral: we genieten! Zelf train ik in de winter rustig door, zodat ik straks weer met alle gemak in de wind op kop kan fietsen bij het mooiste koffie clubje van Nederland.”

Cycling Espresso bestaat alweer 3 jaar in Sneek. Dit is een fietsclub die opgericht is in Groningen en zich steeds meer uitbreidt over de rest van Nederland. Meer weten over Cycling Espresso? Bezoek hier de website.